Jak kráčíme evolucí – MUŽI A JEJICH ROLE

08.08.2025

MEZOPOTÁMIE (cca 3500–539 př. n. l.) 

Být mužem v Mezopotámii znamenalo být odpovědný. Muž byl hlavou rodiny, ochráncem domácnosti, tím, kdo rozhodoval – ale také tím, kdo nesl vinu. Když manželka něco provedla, často to "odnesl" on. Zákony byly totiž přísné a společnost silně patriarchální – ale zároveň propletená se spirituální odpovědností. Muž měl chránit, pracovat, sloužit i uctívat. Ve vyšších vrstvách mohl být knězem, písařem nebo úředníkem – a to byla výsada. V nižších pak zemědělcem, vojákem nebo řemeslníkem. Od každého muže se čekalo, že bude pevný jako hliněná zeď – neprůstřelný, i když praská. V intimní rovině měl muž právo na více žen, ale hlavní manželka měla svoje postavení jisté. Rodina byla důležitá, děti ještě víc – zejména synové. A když muž neplodil? To bylo problém. A city? Těmi se psaly eposy – ale v běžném životě se o nich příliš nemluvilo. Muž měl být rozumný, pevný, zbožný. Emoce patřily bohům. Nebo básníkům. 

EGYPT (cca 3100–30 př. n. l.) 

Být mužem ve starověkém Egyptě znamenalo být částí řádu Maat. Kosmický řád, rovnováha, čest, úcta k bohům a předkům – to všechno bylo zakořeněno i v tom, co se očekávalo od muže. Muž byl pilíř rodiny, nositel jména, který zajišťoval obživu i dědictví. Ale na rozdíl od mnoha jiných kultur si egyptská žena stála dost vysoko – a tak i muž musel být partnerem, ne jen vládcem. I v lásce vládl obdiv a poezie – v textech se o ženách psalo s něhou, která u jiných starověkých civilizací často chybí. Ve vyšších vrstvách byl muž úředníkem, písařem, knězem nebo vojenským velitelem. Písař byl považován za elitu – jeho nástrojem nebyla zbraň, ale kalamář. V nižších vrstvách oráč, dělník, voják, kameník. A ano – i stavitel pyramid. Faraon byl "živý bůh", ideální muž ztělesňující mužskou sílu a božskou moudrost. Obyčejný muž k němu vzhlížel, ale i věděl, že jeho vlastní život má smysl – pokud koná správně a ctí řád. Citový život? Jemný, ale skrytý. Emoce se psaly do hrobek a papyrů, ne volně na ulici. Ale v těch slovech je cítit, že muž nebyl jen živitel – byl i snílek. A když miloval, bylo to jako oběť bohyni. 

ŘECKO (cca 1200–146 př. n. l.) 

Řecký muž byl občan – a to bylo víc než jen označení. Znamenalo to právo i povinnost. V Aténách měl být muž vzdělaný, výřečný, zdatný v těle i v duchu. Ráno v gymnasiu, večer v debatním kruhu. Cílem nebylo jen přežít – ale být dobrým řečníkem, myslitelem, soudcem i vojákem. Demokracie byla pro muže – ženy a otroci do ní nesměli. O to víc se kladl důraz na mužskou zodpovědnost. Měl hájit zákony, vést domácnost, bojovat za polis. I filozofové jako Sókratés nebo Aristotelés mluvili o ideálním muži jako o tvůrci řádu. (A o ženách spíš mlčeli… nebo se tvářili, že neexistují.) Ve Spartě to bylo jiné. Muž byl válečník. Od sedmi let trénoval – bolest, hlad, chlad, strach. Vojenská disciplína se stala jeho druhou kůží. Mluvit málo, vydržet hodně. Emoce? Nepatřily do výzbroje. A přece i tady existovala citová vazba – hlavně mezi muži. Součástí spartské kultury byly mužské párové vztahy, často mentorské i erotické. Nešlo o zakázané milování, ale o formu výcviku, loajality a cti. Ve veřejném životě měl muž téměř absolutní moc – ale musel si ji zasloužit. A v tom byla tíha. Měřil se výkonem, slávou a přínosem pro obec. Za všechno dobré i špatné nesl vinu on. A když padl – padl s vědomím, že život měl být hrdinský. 

ŘÍM (cca 753 př. n. l. – 476 n. l.) 

Římský muž – vir – byl zosobněním disciplíny, ctnosti (virtus) a zodpovědnosti za rod i stát. Od dětství se učil, že nejvyšší hodnotou je mos maiorum – mrav předků. Být mužem znamenalo nést odkaz, chránit rodinu, ctít řád, sloužit republice (a později císaři). Emoce nebyly vítané – naopak, sebeovládání bylo známkou síly. Veřejný život byl výsadou mužů. Muž směl volit, úřadovat, bojovat i psát zákony. Patres familias – otcové rodin – měli absolutní moc nad ženami, dětmi i otroky. Rozhodovali o životě a smrti, o sňatcích, o majetku. Římský muž byl často voják. Sloužit legii bylo poctou i důkazem statečnosti. Legionář nosil nejen meč, ale i kázeň, loajalitu a schopnost vydržet roky daleko od domova. Být římským mužem znamenalo zvládnout jak správu provincie, tak rozkaz v bitvě – a večer vést dialog o etice nebo politice. Ale i v Římě byl tlak. Čím výš muž stoupal, tím méně mohl být sám sebou. Maska čestného občana musela být nasazená pevně. A kdo ji shodil – mohl skončit vyhnanstvím nebo dýkou v zádech. Na povrchu moc a řád. Uvnitř? Často ticho, samota a břemeno očekávání. Muž měl stát pevně. Ale kdo ho držel, když padal? 

KELTOVÉ, GERMÁNI, SLOVANÉ (cca 500 př. n. l. – 1000 n. l.) 

Muž byl bojovník, lovec, ochránce, ale i vypravěč, znalec přírody a nositel duchovní síly. Nesl meč i slovo. Jeho hodnota se neměřila jen silou paže, ale i odvahou, ctí a respektem ke svému kmeni – i k neviditelnému světu. U Keltů byl muž často součástí kruhu – rovného mezi rovnými. Vedle něj stála žena, která mohla být královnou, bojovnicí i druidkou. Spolu tvořili rovnováhu sil, a čím větší byla mužova síla, tím víc se od něj čekalo – věrnost, spravedlnost, moudrost. U Germánů vládl kult hrdiny. Muž měl být tvrdý jako sekyra, odolný jako kořen stromu. Ctil bohy, bojoval po boku druhých, pil medovinu a věřil, že slavná smrt v boji otevře brány Valhally. Ale i tady byl muž napojený na posvátno – věštby, runy, sny a hluboký vztah k zemi. U Slovanů měl muž roli živitele a ochránce rodu. Byl to stavitel domu, rozsévač polí, strážce ohně. Měl být tichý, pevný, schopný postarat se o všechny kolem. A když přišla válka, bojoval. Když přišel mír, zpíval. Vedle něj stála žena jako čarodějka, matka i léčitelka – a muž ji respektoval, i když vládl nahlas on. Všechny tři kultury spojovalo jedno: muž měl být silný – ale ne krutý. Měl být oporou – ale ne pánem. A měl znát rytmus života i smrti. Protože v těchto dobách… …muž nebyl jen vojákem. Byl duší rodu. 

ROMÁNSKÉ OBDOBÍ (cca 1000–1250 n. l.) 

Románský muž byl tichý pilíř světa – často tvrdý, mlčenlivý, věřící. Jeho role byla jasně daná: chránit, pracovat, věřit. Věřil v Boha, v krále, v řád. A že jeho místo je v poli, ve válce nebo v kostele – nikdy u zrcadla. Muži žili v hierarchii. Nahoře byl pán – rytíř, vládce, ten, kdo bojoval a vládl. Dole byli sedláci – těžili ze země, plnili desátky, poslouchali. Ale ať už nahoře, nebo dole, od muže se čekala disciplína, síla a schopnost mlčet. Pocity se neřešily. Slzy patřily ženám a dětem. On měl pracovat a držet. Rytíři nosili brnění, ale i přísahu věrnosti. Být rytířem nebyla jen výsada, ale povinnost – chránit slabé, ctít čest, zemřít pro krále, i kdyby válka nedávala smysl. Ti dole? Dřeli, modlili se, žili podle rytmu církevního kalendáře. Každý den znamenal práci, a každý večer pokoru. A přesto měl muž i tehdy sny. O klidu. O pokoji. O kousku země, který by mohl jednou patřit jen jemu. Románský muž nevěděl, co je svoboda. Ale věděl, co je povinnost. A podle toho se měřila jeho síla.

GOTIKA (cca 1250–1500 n. l.) 

Gotický muž stál mezi nebem a zemí – a pořád se měl za co kát. Jeho život byl spjat s vírou, bojem a poslušností. Ale taky s touhou po slávě, vědění… a někdy i lásce psané ve verších. Na venkově byl muž stále hlavou rodiny, pánem polí, hospodářem a živitelem. Jeho úkolem bylo držet dům, chránit ženu, živit děti – a přežít zimu. Ve městech se z něj stával řemeslník, člen cechu, správce dílny. Postavení určovala dovednost – a také to, koho znal. I mezi muži rostla soutěživost, ambice, chuť růst. U dvora nosil muž hedvábí, básnil, skláněl se k dámám a pil víno z poháru – jenže pak zase vyměnil loutnu za meč. Gotické rytířství bylo plné kontrastů: hrdinství a brutalita, galantnost a násilí šly ruku v ruce. A víra? Muž se klaněl Bohu, chodil ke zpovědi, držel půsty. Církev měla obrovskou moc. Kněží byli vážení – a přesto často zápasili s vlastním stínem. Mužská zranitelnost? O té se nemluvilo. Ale ukrývala se v legendách, v obrazech světců, co trpěli pro víru i čest. Gotický muž byl kámen v katedrále světa – tvrdý, pevný, ale s tichou prasklinou hluboko uvnitř. 

RENESANCE (cca 1500–1600 n. l.) 

Renesanční muž byl z masa, ducha – a ambicí. Po staletích, kdy se díval k nebi pro odpuštění, se teď začal dívat kolem sebe. A hlavně na sebe. Rodí se "uomo universale" – člověk všestranný, vzdělaný, krásný i užitečný. Muž renesance měl umět tančit, psát básně, diskutovat o Platónovi i navrhovat městské hradby. Stal se z něj patron umění, politik, obchodník, filozof, lékař, architekt – často všechno v jednom. A přitom si pořád držel postavení pána domu – byl živitel, rozhodoval o osudu rodiny i jméně svých dětí. Láska? Ano, ale se ctí. A s věnem. Ve městech rostlo sebevědomí i individualita. U dvora se nosily parfémy, krajky a vzdělané debaty. Ale ani na venkově nezůstával muž pozadu – pracoval, platil daně, vedl rod. Rytířská čest se přelila do etikety – a přibyly diplomacie, lichotky, souboje v rukavičkách. Slova vážila víc než meče, ale když na to přišlo, šavle se tasila rychle. Víra? Stále přítomná, ale už ne jediná pravda. Muž si dovolil přemýšlet – a klást otázky. Vznikaly nové směry, pochybnosti, reforma církve. Renesanční muž byl jako freska – na první pohled silný, ozdobný a jasný. Ale když jsi se podíval blíž, našel jsi i stín, nedořečenost, hloubku. A možná i to, co si poprvé dovolil cítit nahlas. 

BAROKO (cca 1600–1750) 

Muž baroka byl rozpolcený – mezi vírou a mocí, mezi nebesy a zemí, mezi leskem paruky a stínem zbožnosti. Jednou rukou se žehnal, druhou podepisoval dekret o popravě. A mezi tím se modlil, bojoval, vymáhal, miloval – často všechno ve jménu krále nebo Boha. Ideálně obou. Šlechta se topila v rituálech. Muž měl být vznešený, vzdělaný, reprezentativní. Nosil vysoké podpatky, paruku, hedvábí a znal dvorskou etiku do puntíku. Ale taky musel být připraven na válku – barokní Evropa byla plná bitev, konfiskací a neklidu. Muž byl ochránce víry, obránce trůnu a pilíř patriarchátu. Čest byla všechno. Když tě urazili, šlo se k souboji. Když jsi selhal, poklekl jsi před zpovědníkem. Mezitím na venkově – muž dřel, klaněl se vrchnosti a živil rodinu z pole a chléva. Rozhodoval doma, vedl děti k poslušnosti a do kostela. Emocionální otevřenost? Neexistovala. Mlčení bylo ctnost, slzy hřích. Ale zpívalo se. Hrálo se. Muži tančili v procesích, stavěli kapličky, slavili dožínky. Víra byla součástí života – a muž byl jejím nositelem. Barokní muž byl jako katedrála: zvenčí monumentální, uvnitř plný svíček, tajemství a nevyřčených modliteb. 

ROKOKO (cca 1720–1780) 

Muž rokokového dvora byl divadelník v hedvábí. Role? Šlechtic, milenec, diplomat, estét. Nešlo o sílu, ale o styl. Důležitější než svaly byly slova, gesta a správně uvázaná mašle. Muž měl tančit menuet stejně dobře jako rozeznat kvalitu vína a vybrat verš ke komplimentu. Ve společnosti se od něj čekalo, že bude reprezentovat. Mluvit vybraně, psát krásně, žít noblesně. Vztahy? Plné kódů, tajných dopisů, schůzek v altánu. Láska byla hrou, manželství smlouvou, nevěra zábavou – pokud zůstala diskrétní. V politice byl muž stále hlavou – ale už ne nutně mečem. Důraz se přesunul na intelekt, takt a spojení. Přibývalo těch, kdo četli Voltaira, navštěvovali salóny, přemýšleli nad spravedlností. A jakkoli vše působilo jako rozkošný sen na pozlaceném polštáři, realita byla tvrdá: venkovský muž dál dřel, poslouchal a doufal, že mu pán nechá aspoň trochu sklizně. Rokokový muž byl jako pastelový portrét: jemný, uhlazený, ale často pod nánosem krásy zůstával hlad, touha i neslyšené ticho. Byl to muž mezi dvěma světy – tím starým a revolucí, která už čekala za rohem. 

KLASICISMUS (cca 1780–1820) 

Muž klasicismu měl opět držet pořádek – nejen ve společnosti, ale i v sobě. Byl to věk návratu k "rozumu" a ideálům antiky, takže muž měl být klidný, vzdělaný, zodpovědný. Byl to otec rodiny, správce domu, muž, který četl Rousseaua a přemýšlel, jak vychovat občana – nebo vojáka. Zatímco aristokracie se otřásala v základech, nový ideál mužství povstal spolu s měšťanstvím. Už ne mašle, ale uniforma. Už ne dvorská etiketa, ale ústava, zákon, svědomí. V revolučním víru se rodil muž s hlasem – který chtěl nejen psát básně, ale i rozhodovat o světě. Na venkově ale mnoho nezměnilo: muž byl stále živitel, dřel na poli, držel otěže. Ale i tam dorazil duch doby – skrz školní vzdělání, povinnou vojenskou službu, nebo plakáty o Napoleonovi, jehož obraz se stal ikonou mužské síly. Muž klasicismu byl na křižovatce. Toužil po řádu, ale cítil revoluci. Ctil rozum, ale v srdci se rodil romantik. A i když měl být moudrý a pevný jako římský sloup, jeho duše už tiše hořela ve svíčce básní. 

SECESE (cca 1890–1914) 

Muž secese byl rozpolcený. Na jednu stranu se měl držet jako opora rodiny, podnikatel, politik, intelektuál. Na druhou stranu uměl být dekadentní, rozervaný, s cigaretou mezi prsty, ponořený do poezie, umění a ženských tajemství. Byl to muž ve fraku i muž v montérkách – doba se lámala a s ní i stereotypy. Vznikala nová města, nové vynálezy, nový svět. Muž byl na špici pokroku, ale i ztracený v jeho tempu. Zatímco ženy bojovaly za svá práva, muži si museli klást otázku: Co vlastně znamená být muž, když svět už nepotřebuje rytíře? 

1. SVĚTOVÁ VÁLKA (1914–1918) 

Muž = voják. Občanství, sny, názory – to všechno se schovalo pod přilbu a za bajonet. Miliony mužů byly poslané na frontu jako na jatka. Umírat, mlčet, přežít. Voják měl být hrdina, ale realita byla bláto, krysy a ticho mezi výbuchy. Po válce se vrátili jiní – unavení, polámaní. A ti, co se nevrátili, zůstali jako stín ve vzpomínkách. Být mužem v této době znamenalo přestat se ptát "proč" a jen plnit rozkazy. Ale duše – ta to nezapomněla nikdy. 

PRVNÍ REPUBLIKA (1918–1938) 

Muž první republiky byl elegán. S kloboukem, aktovkou, noblesou. Republika mu dala nové možnosti – být učitelem, notářem, umělcem, otcem rodiny i občanem státu. Budoval zemi, zakládal spolky, tleskal na koncertech a tančil na plesech. Pracoval, četl, sportoval. Muž měl být vzdělaný, slušný, pevný. Ale pod tím vším zůstával i ten starý známý – bojovník. Ať už bojoval v legiích, nebo teď "jen" za čest, rodinu a ideály Masaryka. Byla to doba, kdy být mužem znamenalo nést odpovědnost – ale i užívat si volnost. Tady se muž poprvé učil být rovnocenným partnerem. A někdy… i milencem, který naslouchá. 

DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (1939–1945) 

Muž = hrdina… nebo nepřítel. Ve válce byla mužská role brutálně zjednodušená: bojuj, chraň, padni – nebo mlč a přežívej. Mnozí šli na frontu, jiní do odboje, někteří do transportu. A další – zůstali doma a nesli tíhu každodennosti bez mužského zázemí. Hrdinství mělo tisíc podob. Od tajného přepisování letáků po zachraňování rodin. Ne každý měl zbraň, ale každý nesl vinu, strach nebo statečnost. Muž byl ten, kdo nesměl brečet. Kdo měl ochránit i tehdy, když už neměl čím. A co ti, co se vrátili? Vrátili se jiní. Jako by někde uvnitř zůstali stát mezi troskami. Často nemluvili – jen hleděli do prázdna. A ženy? Naučily se mezitím dělat vše. Muž musel znovu najít, kde je jeho místo. V téhle době být mužem znamenalo: neuhnout. Ani když všechno v tobě křičelo. 

SOCIALISMUS (cca 1948–1989) Pozdní 40. a 50. léta – Druhá republika a poúnorová tvrdá fáze (cca 1948–1960): Muž měl být novým budovatelem – silný, ideologicky věrný, oddaný státu. Dělník v montérkách, který se neptá, ale maká. Role hrdiny z války se proměnila v roli hrdiny socialistické práce. Jenže mnozí muži zmizeli v uranových dolech, v lágrech nebo prostě "přestali existovat". Mlčení, strach a náhlé ztráty mužských autorit zasáhly celou jednu generaci. Muži byli tvrdí, unavení – nebo zničení. Ale navenek se usmívali a podepisovali petice, které nečetli. 60.–70. léta – krátké uvolnění a normalizace: Po chvilce naděje přišla zase kontrola. Muž měl doma opravit, v práci makat, v hospodě mlčet. Generace otců, kteří nebyli doma – protože byli buď fyzicky pryč, nebo duchem zalezlí ve svém světě. Přátelství se udržovalo u piva, emoce se nepěstovaly. "Chlap se nesmí sesypat" – to bylo pravidlo. I když se sesypávali vevnitř čím dál víc. Vznikal muž-skříň: silný navenek, zavřený uvnitř. 80. léta – únava systému, ticho před změnou: Muži už věděli, že se něco hroutí. Ale jak mluvit, když to nikdo neuměl? Otcové mlčeli, synové začali poslouchat metal nebo psát do šuplíku. Vznikla nová mužská tvář: ti, co šili džíny na koleně, četli sci-fi a v koutě rebelovali s kytarou. Nevěřili v nic, ale toužili po všem. Muži v 80. letech stáli mezi dvěma světy: starým, který už nefungoval – a novým, který ještě nepřišel.